اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

۱۹ سال انتظار برای افتتاح طولانی‌ترین تله‌کابین خاورمیانه /دست و دل بازی مسوولان برای شرکت سرمایه‌گذار

تله‌کابین ارومیه پس از گذشت ۱۹ سال از زمان کلنگ زنی به جایی نرسیده، درحالی که در این مدت مجوز سرمایه‌گذار این طرح تمدید شده است.

۱۹ سال انتظار برای افتتاح طولانی‌ترین تله‌کابین خاورمیانه /دست و دل بازی مسوولان برای شرکت سرمایه‌گذار

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، پروژه تله‌کابین ارومیه به طول 36 کیلومتر، به عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های سرمایه‌گذاری گردشگری است که در سال ۷۹ کلنگ زنی شده و طبق وعده مسوولان سال ۹۳ قرار بود فاز اول آن به بهره‌برداری برسد، هنوز  طی گدشت ۱۹ سال  از کلنگ زنی و با وجود وعده‌ها همچنان به حال خود رها شده است.

این پروژه که بنا به گفته مسوولان وقت قرار بود طولانی‌ترین تله‌کابین خاورمیانه باشد  و به یکی از ظرفیت‌های گردشگری شهر ارومیه تبدیل شود، محلی برای بازدیدهای مکرر مسئولان مربوطه بدل شده است و در این میان کسی نیست که به وعده‌های داده شده عمل کرده و به انتظارها پایان دهد.

این پروژه در صورت  بهره‌برداری، می‌تواند در توسعه گردشگری و اشتغال‌زایی جوانان به ویژه اهالی این منطقه نقش به سزایی ایفا کند.

 

 رکود در پروژه پروژه تله‌کابین ارومیه به دلیل عدم پیگیری سرمایه‌گذار

جلیل جباری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی که یکسال گذشته در نشست خبری از عدم تامین نیاز سرمایه گذار این پروژه ابراز گله کرده و دستگاه های اجرایی و خدمات رسان را مقصر اصلی رکود پروژه طی سالهای گذشته عنوان کرده بود، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درارومیه پس از گذشته یکسال، توپ را در زمین سرمایه‌گذار انداخت و گفت: پروژه تله‌کابین ارومیه به دلیل عدم پیگیری سرمایه‌گذار راکد است.

وی با بیان اینکه کلنگ پروژه تله‌کابین ارومیه در سال ۷۹ به زمین زده شده است، افزود: با گذشت ۱۹ سال از کلنگ‌زنی این پروژه، هنوز نتوانسته‌ایم این پروژه گردشگری را به سرانجام برسانیم.

این مقام مسوول با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی برای رفع مشکل سرمایه‌گذار اهتمام جدی دارند، تصریح کرد: شرکت هزاره غرب سرمایه‌گذار این پروژه بوده و هم اکنون درگیر مشکلات داخلی است و ما نیز از وضعیت پیش آمده گله‌مند هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی از برگزاری جلسات متعدد با سرمایه گذار خبر داد و افزود: پس از کش و قوس‌های فراوان، مقرر شده سرمایه‌گذار در آینده نزدیک پروژه را تعیین تکلیف کرده و نتیجه را به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی اعلام کند.

جباری درباره زمان مشخص برای تعیین تکلیف این طرح، گفت: سرمایه‌گذار این پروژه طی هفته‌های آینده تعیین تکلیف می‌شود.

سرمایه گذار باید اراده حل مشکلات این پروژه را داشته باشد

وی میزان سرمایه مورد نیاز برای اتمام فاز اول پروژه تله کابین ارومیه را 50 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: تا زمانی که سرمایه‌گذار اراده نکرده و نسبت به رفع مشکلت داخلی شرکت اقدام نکند، ما نیز نمی‌توانیم مشکل پروژه ر رفع کنیم از اینرو به سرمایه‌گذار مهلت داده شده تا نسبت به آغاز مجدد عملیات اجرایی اقدام کند.

 

فرصت ۹ ساله به شرکت سرمایه گذار

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر تاریح صدور مجوز سرمایه‌گذاری، اعلام کرد: با وجود اینکه پروژه تله‌کابین ارومیه 18 ساله گذشته به زمین زده شده ولی موافقت اصولی آن در سال 89 در 5 فاز و در 36 کیلومتر در قالب 15 ایستگاه صادر شده است.

در مجوز صادر شده به شرکت هزاره غرب موافقت اصولی زمان تعیین می‌شود ولی قابل تمدید است و اخیرا با توجه به اتمام زمان تمدید و موافقت اصولی که تمام شده است یک اخطار صادر شده و در محل اداره کل میراث فرهنگی توافقاتی شده تا دیگر زمان داده شده تمدید نشود.

جباری در خصوص مهلت زمان ارائه شده به سرمایه‌گذار جهت تعیین تکلیف پروژه، گفت: شرکت هزاره غرب در مهلت تعیین شده باید نسبت به تامین منابع سرمایه‌گذاری اقدام می‌کرد که به دلیل عدم تحقق این امر، مجوز سرمایه‌گذاری تمدید شد و در صورتی که در مهلت ارائه شده باردیگر نتواند عملیات اجرایی پروژه را مجددا آغاز کند، مجوز پروژه لغو و سرمایه‌گذار جدید جایگزین می‌شود.

وی با بیان اینکه شرکت هزاره غرب درگیر مشکلات قضایی و حقوقی مربوط به مسائل داخلی شرکت است، ادامه داد: لازم است این شرکت نسبت به رفع مشکلات داخلی خود اقدام و نسبت به از سرگیری عملیات اجرایی این پروژه اقدام کند.

 با ترفندهای خاص مدیرعامل وقت هزاره غرب، قطعات تله‌کابین وارد ایران نشد

در ادامه به منظور شفاف‌تر شدن موضوع سراغ رضا دردمن، روابط عمومی شرکت گردشگری هزاره غرب ارومیه مجری طرح تله کابین و تله فریک کوه سیر رفته و موضوع را از وی پیگیر شدیم.

وی که از مشکلات پیش آمده شرکت ابراز تاسف و ناراحتی می کرد، گفت: در بحث تله‌کابین ارومیه، شرکت هزاره غرب پس از دریافت مجوز سرمایه‌گذاری، درگیر مسائلی شد که این مشکلات روند اجرایی پروژه را تحت‌الشعاع قرار داد به طوری که در این سالها سه مدیرعامل این شرکت برکنار و هم اکنون چهارمین مدیرعامل، موضوعات را در حال پیگیری است.

دردمن با اشاره به مشکلات پیش آمده طی سالهای گذشته، گفت: در ادوار گذشته مقرر بود قطعات تله‌کابین توسط شرکت ترکیه‌ای وارد استان شود و برای این منظور شرکای سرمایه‌گذار شرکت هزاره غرب 21 میلیارد دلار در سال 91 به شرکت هزاره غرب واریز کرده بودند ولی با ترفندهای خاص و طی مستندسازی‌هایی  که مدیرعامل وقت هزاره غرب انجام داده بود، قطعات وارد ایران نشد و در طول این سال ها سه مدیرعامل در شرکت تغییر یافته و نسبت به پروژه تله کابین ارومیه بی توجهی شد.

وی با بیان اینکه پرونده رسیدگی به تخلفات مدیران عامل‌ این شرکت در مراجع قضایی مراحل پایانی خود را طی می‌کند، افزود: هفته آینده شاهد حضور شرکای تجاری این شرکت در بحث سرمایه‌گذاری و تدوام عملیات اجرایی، خواهیم بود.

روابط عمومی شرکت گردشگری هزاره غرب ارومیه مجری طرح تله کابین و تله فریک کوه سیر با بیان اینکه شرکت هزاره غرب در بحرانی‌ترین حالت ممکن به سر می‌برد، اذعان داشت: امید می‌رود طی هفته‌های آینده تله‌کابین ارومیه عملیات اجرایی خود را بار دیگر از سر بگیرد.

دردمن با بیان اینکه خبرهای خوبی در این خصوص داریم، اعلام کرد: طی رایزنی به شرکای سرمایه‌گذاری در عراق و ترکیه، مقرر شده دوشنبه هفته آینده سرمایه‌گذار ترک از پروژه بازدید و نسبت به ادامه عملیات اجرایی این پروژه نظر نهایی خود را اعلام کند.

وی خاطرنشان کرد: مشکل جدی از زمانی آغاز شد که شرکای سرمایه‌گذاری اقدام به تامین منابع مالی کردند ولی مدیران شرکت هزاره غرب در تامین تعهدات مالی خود کوتاهی کردند.

روابط عمومی شرکت گردشگری هزاره غرب ارومیه مجری طرح تله کابین و تله فریک کوه اعلام کرد: صراحتا اعلام می کنم که بروز مشکلات مالی بین شرکای سرمایه‌گذاری این شرکت با مدیران عامل وقت سبب شده تا عملیات اجرایی پروژه کاملا متوقف شود.

 

اخطار جدی به شرکت هزاره غرب جهت تعیین تکلیف پروژه

آیدین رحمانی معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار آذربایجان غربی نیز طی مصاحبه‌ای، در این خصوص گفت: با وجود اینکه تله‌کابین ارومیه در سال 79 کلنگ‌زنی شده ولی موافقت اصولی این پروژه در سال 89 صادر شده است.

وی با بیان اینکه در مراحل بعدی، وسعت پروژه افزایش یافته، اظهار کرد: در سال 91 حدود6 هکتار دیگر زمین به سرمایه‌گذار واگذار شده است.

رحمانی با بیان اینکه هم اکنون فاز اول تله‌کابین ارومیه از 55 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است، افزود: داشتن معارض و عدم هماهنگی شرکت‌های خدمات رسان برای رفع مشکلات پیش روی پروژه از جمله مشکلاتی است که شرکت سرمایه‌گذار در طول سال‌ها با آنها مواجه می‌شود که روند رفع این مشکلات زمان‌بر بوده و با مشکلات پیش روی شرکت و درگیر شدن آن با مشکلات حقوقی داخلی، امروزه شاهد هستیم که عملیات اجرایی و احداث تله کابین ارومیه به صفر رسیده است.

معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه در برهه‌ای از زمان دستگاه‌های اجرایی مقابل شرکت هزاره غرب به صورت تدافعی عمل کرده‌اند، یادآور شد: علاوه بر این، بانک‌های عامل در واگذاری تسهیلات نیز تنگ نظری کرده و سبب بروز مشکلات عدیده‌ای در برهه‌ای از زمان شده‌اند.

رحمانی با بیان اینکه تداخل دکل‌های فشار قوی برق با ایستگاه دوم تله‌کابین نیز از دیگر مشکلاتی بود که طی سال‌های متمادی با آن مواجه بودیم، تصریح کرد: مشکلات اساسی و عمده در این خصوص رفع شده و میراث فرهنگی استان طی هفته گذشته اخطارهای لازم جهت تعیین تکلیف پروژه را به سرمایه‌گذار داده است.

وی با بیان اینکه اگر شرکت هزاره غرب در مهلت باقی مانده نتواند عملیات اجرایی پروژه را از سربگیرد، اقدام به لغو مجوز سرمایه‌گذاری این شرکت خواهیم کرد، گفت: در هر حال 3 تا 6 ماه آینده شاهد تداوم عملیات اجرایی پروژه تله‌کابین ارومیه خواهیم بود.

 

                                                      

گزارش: مریم رسولی

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول